Som egenföretagare känner du säkert till vikten av att hela tiden ha en stadig ström av kunder som du kan sälja tjänster eller produkter till. För att utöka kundkretsen är det bra att publicera en säljande hemsida, där du visar upp vad du har att erbjuda till din målgrupp. Kunderna behöver förstås också hitta till din företagssida, vilket kräver att du lägger ner tid och resurser på marknadsföring och sökmotoroptimering.
Med SEO-verktyg från Wincher kan du dagligen spåra alla dina önskade sökord. Wincher uppdaterar sökmotorplaceringen hela tiden och du får där möjlighet att se dina konkurrenters placeringar. Med sökordsanalys kan du se vad dina målgrupper söker efter och kan på detta sätt hitta fler vägar att öka intäkterna.
Ökande digitalisering
Världen digitaliseras allt mer och 73 procent genomför idag köp både i nätbutiker och fysiska butiker enligt Harward Business Review. Företag utvecklar därför onlineplattformar som låter dem kommunicera med målgruppen. Med digital teknik går det att vara inkluderande och tillgänglig mot kunderna, och att ta ett socialt ansvar samt utveckla lösningar som är hållbara på sikt.
Bra marknadsföring
Med effektiv marknadsföring kan du skaffa nya kunder och bygga starka relationer till din målgrupp. Först behöver du lära känna kunderna och konkurrenterna, vilket kan underlättas med ett SEO-verktyg. Du kan göra mycket med små resurser även som egenföretagare. Med en marknadsplan kan du beskriva ditt företags försäljningsmål, marknadsföring och insatser som ska genomföras för att nå målen. Börja med att göra en omvärldsanalys, ta reda på vad du vill sälja och vilka som kan vara intresserade av din produkt. Formulera mål du vill nå och utforma strategier samt följ upp efteråt.
Marknadsföring bör anpassas efter hur genomsnittskonsumenten uppfattar dig vid en snabb kontakt med din reklam. Det ska vara tydligt att det är reklam det handlar om, så om du gör reklam med en text exempelvis får den inte uppfattas som att den är skriven av en redaktion. Reklambladet bör inte heller se ut som en tidning och det ska vara enkelt att skilja direktreklamen från försändelser. Den som mottar reklambudskapet ska kunna identifiera vem som är ansvarig för marknadsföringen, och det bör vara tydligt var konsumenten kan nå ditt företag. Lämna information om ditt namn, telefonnummer, organisationsnummer, adress, eventuellt faxnummer och e-postadress.
Om viktig information utelämnas ur marknadsföringen kan den anses vara vilseledande och därmed lagbrytande. Marknadsföring sägs vara vilseledande om den inte har viktig information, eller om informationen är otydlig eller felaktig.