När allt fler jobbar på distans eller har sitt kontor i hemmet ställer det helt nya krav på vilken teknik, och vilka verktyg man använder. För att få arbetet i hemmet att löpa på effektivt, lönar det sig att tänka till ett extra varv om man har optimerat sin arbetsplats i hemmet. Med enkla lösningar kan både tid och mental energi sparas in.
Onlinetjänster
Det finns flera onlinetjänster som gör arbetslivet lättare i hemmet. Man bör se till att man har de verktyg som behövs för att smidigt kunna arbeta hemifrån. Program som Team och Zoom gör det enkelt att hålla videomöten, men till detta är det bra med en bra molntjänst. En bra molntjänst gör det enkelt att förvara stora filer på en server som är tillgänglig via nätet, vart man än är. För småföretagaren finns det också bra verktyg online, som kan sköta allt ifrån ekonomin till att hålla kundkontakten. Det finns inkassotjänster som Intrum för att få in obetalda fakturor. Där finner man bland annat en bra paketlösning som innehåller alla de ekonomiska verktyg man behöver när sådana fall uppstår. När man har rätt verktyg för att få ordning på sina fakturor man sänder ut kan man börja titta vidare efter ett bra CRM-system, som gör det enkelt att hålla reda på olika kundrelationer.
CRM och CMS
Två begrepp som kan figurera för den som startar ett eget hemma kontor är CRM-system och CMS. Dessa är program, eller system, som tar hand om kundlistor och gör det enkelt att sköta en webbsida. Den som vill ha ordning och reda på sina e-postlistor, och ha ett verktyg för att kunna marknadsföra sig, bör titta efter ett CRM-system på nätet. Den som vill bygga upp sin egen webbplats utan att behöva kunna programmera, bör leta upp ett bra CMS-system, exempelvis WordPress. Det finns flera bra videor på Youtube som förklarar hur man använder WordPress, som är gratis att använda men ibland kräver en del tilläggsprogram.